K-m najmłodszy z braci – Porównanie

Pentax K-m, stylowa lustrzanka z duszą

Pentax K-m, stylowa lustrzanka z duszą

Pentax K-m, to złoty środek wśród cyfrowych aparatów
fotograficznych. Będąc lustrzanką odbiega od kompaktów funkcjonalnie, ale łatwością
obsługi przybliża się do nich. Posiada niemal wszystkie najważniejsze funkcję
swoich starszych i doskonalszych braci K200D czy K20D
, a przy tym jest od nich mniejszy i bardziej poręczny. Firma ujmując K-emce
kilku funkcji, sprawiła że należy uznać ten aparat za amatorskim lub nawet pół profesjonalnym. Pomimo tego lustrzanka ta ma “to coś”, co
sprawia że chciało by się mieć jedną sztukę takiego sprzętu w domu.

Co na pokładzie

Najpierw przyjrzeć się należy Pentaxowi K-m jako lustrzance w której
zabraknie (względem swoich starszych braci) kilku bajerów ułatwiających życie
oraz zwiększających możliwości. Są nimi takie kwestie jak brak
uszczelnienia przed kurzem i wilgocią, brak górnego wyświetlacza, 5 punktów
AutoFocusa
miast 11, brak możliwości zamontowania gripa, mniejsza 10.2
megapikselowa matryca czy brak gniazda pod wężyk spustowy i zasilający. Za to
wyprzedza ich niską wagą około 525  gramów (+100 gr baterie),
znacznie niższą ceną oraz niewielkimi wymiarami. Sceptycy z pewnością
stwierdzili by że lustrzanka o rozmiarach 122.5 x 91.5 x 67.5mm, można
być ciasna w trzymaniu i nie komfortowa, na szczęście tak nie jest. K-m
okazuje się bardzo wygodnym aparatem. Palce mieszczą się idealnie, aparat
trzyma się pewnie a ułożenie przycisków nie męczy. Tak samo jak w innych
modelach Pentaxa, body wykonane jest z dobrego i mocnego plastiku. Srebrna obwódka,
okalająca korpus, to zabieg estetyczny poprawiający wygląd lustrzanki.

TUTAJ WSTAW OPIS OBRAZKA

W odróżnieniu od modelów wyższych, kółko z trybami odnajdziemy po
prawej stronie. W skład trybów wchodzą programy: P (auto ekspozycja), Sv
(priorytet czółości), Tv (pr. migawki), Av (pr. przesłony), Manual, Bez
lampy, Scena nocna, Sport, Macro, Pejzaż, Portret,  Scene (zawierające
dodatkowo 10 trybów)  i Auto (włącza się około 3.5sekundy). Nie
zabraknie też aż 4 trybów Custom, do których niestety dostęp jest przez główne
menu. Do dyspozycji mamy wiele różnych dodatków, mających nadać efekt zdjęciom.
Można przestawiać RGB w różnych kombinacjach jeszcze przed wykonaniem
zdjęcia. Liczne filtry cyfrowe pozwolą na eksperymenty z głębią i
kolorem. Odnajdziemy także włącznik systemu Shake Reduction.

Jako że jest to aparat bardziej dla początkujących, Pentax zastosował tu
ciekawą rzecz, bowiem wykonując zdjęcie w trybie Auto, na ekranie aparatu wyświetla
się jakie było by najlepsze ustawienie, takich elementów jak przesłona czy
balans bieli etc. Jest to dobra wstęp dla amatorów, którzy chcieli by
sprawdzić swoje siły w trybach bardziej manualnych. Dołączając do tego
przycisk ze znakiem “?”,  możemy dowiedzieć się do
czego służy każdy przycisk z osobna, także nawet największy laik ma
sposobność nauczyć się szybko obsługi tego cacka. Ten przycisk można także
przeprogramować i ustawić jako skrót do jakiejś funkcji np. szybkie przełączanie
na pliki typu RAW. Obok odnajdziemy jeszcze przycisk Av dzięki któremu
nastawimy szybko wielkość przesłony lub nastawienie ekspozycji.. Nie
zabrakło też szybkiego dostępu do AF, który przestawiany pokrętłem
współpracuje bardzo precyzyjnie.

TUTAJ WSTAW OPIS OBRAZKA

Na tylniej ściance odnajdziemy przycisk uruchamiający szybko dostęp do
balansu bieli, którego poskąpiono wyższym modelom z serii K. Przekątna
ekranu LCD wynosi 2,7 cala, i co ważne możemy dostroić kolor wyświetlania
według naszego uznania. Po jego uruchomieniu widać bardzo precyzyjną
“mapę” szczegółów nastawień aparatów. Niestety Pentax nie przyłożył
się, i niewiadomo czemu zabrakło funkcji Live View, która jest instalowana we
wszystkich niemal nowych lustrzankach. Jednak szybko można się do tego przyzwyczaić,
używając wizjera. Lampa błyskowa podnosi się wysoko, przez co nawet przy
obiektywach długoogniskowych nie powinno dojść do winietowania.

Podsumowanie

Pentax K-m wypada w porównaniu z K20D i K200D, nie najgorzej. Ale trzeba
przyznać że są to trochę inne typy aparatów. Widać że firma chciała
stworzyć lustrzankę głównie dla ludzi chcących przerzucić się z kompaktów
na coś większego. Lczba takich osób ostatnio drastycznie rośnie. Aparat napędzają
4 baterie paluszki co tym bardziej wskazuje na
klientele bardziej początkującą. Ceny tego modelu z obiektywem kitowym smc DA L 18-55 AL, lub w
zestawie z 2 obiektywami kitowymi smc DA L18-55 AL +DAL50-200 wynoszą
zazwyczaj około 2000 zł., stając się tym samym groźnym rywalem w walce o
klienta w segmencie bazowych lustrznek. Jeśli chodzi o resztę funkcji oraz szczegółów, znajdziemy je w
specyfikacji poniżej.

Pentax K-m w zestawie z dwoma obiektywami

Specyfikacja Pentax K-m

Typ lustrzanka cyfrowa
Efektywna rozdzielczość 10,2 Mp
Sensor
  • CCD 23,5 mm x 15,7 mm
  • 10,75 megapikseli
  • 10,2 efektywnych megapikseli
Pamięć
  • karta Secure Digital (SD/MMC)
  • zgodność ze standardem SDHC
Rozdzielczość
  • 3872 x 2592 (RAW)
  • 3872 x 2592 (JPEG)
  • 3008 x 2000 (JPEG)
  • 1824 x 1216 (JPEG)
Formaty zapisu obrazu JPEG (EXIF 2.21, DPOF 1.1, PictBridge 1.0, PRINT Image
Matching III), RAW (12-bitowy, PEF, DNG)
Poziom kompresji b.d.
Jakość kompresji
  • RAW
  • JPEG: ***, **, *
Obiektyw wymienny, bagnet Pentax KAF (KAF2, KA)
Stabilizacja obrazu system Shake Reduction (SR) – redukcja poprzez ruchy sensora
Zoom cyfrowy brak
Przysłona n.d.
Migawka
  • elektronicznie sterowana o przebiegu pionowym
  • 30 s – 1/4000 s, B
  • trwałość do ok. 100 tys. cykli
Tryby ekspozycji
  • Auto (program “zielony”)
  • Program AE
  • preselekcja przysłony
  • preselekcja czasu
  • preselekcja czułości
  • tryb manualny
  • Bulb
Pomiar światła
  • TTL 16-segmentowy
  • centralnie ważony
  • punktowy
  • zakres 1 – 21,5 EV
Kompensacja ekspozycji
  • +/- 2 EV ze skokiem 1/2 EV
  • +/- 2 EV ze skokiem1/3 EV
Blokada ekspozycji tak
Autobracketing
  • 3 lub 5 klatek
  • skok od 0,3 do 2 EV
Metody pomiaru ostrości
  • automatyczny: TTL (SAFOX VIII), 5 punktów AF
  • ręczny
Tryby pracy autofocusa
  • pojedynczy Single AF
  • ciągły Continuous AF
  • punkt centralny, auto lub wybór dowolnego punktu AF
Manual focus tak
Blokada ostrości po naciśnięciu spustu do połowy lub przycisku AF-Lock
Podgląd głębi tak
Czułość
  • Auto (ISO 100 – ISO 3200)
  • ISO 100 – ISO 3200
Balans bieli
  • Auto
  • dzień
  • cień
  • chmury
  • błysk
  • światło jarzeniowe (3 tryby)
  • światło żarowe
  • ręczny
Efekty
  • obracanie
  • cz-b
  • sepia
  • kolor
  • miękki rysunek
  • “wyszczuplenie”
  • jasność
Korekta obrazu b.d.
Zdjęcia seryjne
  • maks. 2,8 kl./s
  • JPEG – 4
  • RAW – 4 zdjęcia
Rejestracja filmu b.d.
Monitor LCD
  • tylna ścianka: 2,7-calowy TFT LCD, 230 tys. pikseli
Synchronizacja z lampą 1/180 s
Lampa błyskowa wbudowana:

  • typu pop-up P-TTL (l.p. 15,6 dla ISO 200/m), pole krycia obiektywu
    28 mm w małym obrazku


zewnętrzna:

  • zgodna z P-TTL
Kontrola błysku b.d.
Stopka akcesoriów gorąca stopka – P-TTL
Matówka Natural-Bright-Matte II
Lustro b.d.
Wizjer
  • pryzmat pentagonalny
  • 96% pola widzenia
  • powiększenie 0,85x
  • wbudowana korekta dioptrii od -2,5 do +1,5
Punkt oczny b.d.
Informacja w wizjerze b.d.
Informacja LCD b.d.
Notka dźwiękowa b.d.
Tryby odtwarzania b.d.
Samowyzwalacz tak, 2 lub 12 s
Złącza
  • USB 2.0 Hi-Speed
  • wyjście wideo (NTSC/PAL)
  • gniazdo zasilacza
Pilot b.d.
Zasilanie 4 baterie w rozmiarze AA
Wydajność zasilania (zdjęcia) b.d.
Funkcje indywidualne 22 programowalnych funkcji użytkownika
Warunki atmosferyczne b.d.
Gwint statywu tak, 1/4 cala
Obudowa plastik na stalowym szkielecie
Wymiary 122 x 91.5 x 67.5 mm
Waga 525 g

Sprawdź cenę K-m
tutaj , a K20D tutaj